Do you like the pictures to the right of the posts?
Click on them and see more!
You can also choose to read my blog in your own language!

fredag 27 april 2012

Sättpotatis

Hallå! Hallå!
 Hur är det med er?
Hur är det med era potatisar?
Eller är det bara jag som tänker på dem?



Nu ska jag ge mig in på något som är riktigt främmande för mig...trots att potatis är min favorit efter... brödet förstås!
Skulle aldrig klara mig utan pommes frites några gånger i månaden ( hemgjorda i fritös) ...det var en tid hemma i Rumänien när vi åt nästan varje dag pommes med stekta ägg eller pommes med stekt falukorv-liknande korv... Men det var då och nu när vi har mat i överflöd... så kan jag verkligen uppskatta ibland...bara pommes med vitlöks-pulver över ...när ingen ser mig    ;o)


Men nu tillbaks till sätt-potatis! Har köpt en tidig sort AMANDINE , som har en mycket god resistans mot brunröta, något mottaglig för bladmögel. Det är alltså en fransk gurmetpotatis som är en mycket omtyckt delikates potatis i Sverige!


ASTERIX är en holländare (?!) , sen potatis-sort, med en röd skal och en gul innehåll. Den verkar vara en vinnare...inte mycket till problem med denna sorten! Och det bästa av allt är att jag vet att den är fantastisk god som pommes frittes , jag lovar !


Kan knappt vänta tills blommorna kommer fram, Amandine har det vanliga vita potatis blomma och Asterix har den blå-violetta !
Vad har ni tänkt för sort i år?

TACK FÖR ATT DU TITTADE IN HOS MIG! JAG BLIR SÅ GLAD OM DU HAR TID MED EN LITEN KOMMENTAR!

1 kommentar:

  1. Jag brukar ta potatis som blivit gammal av de jag köpt till mat.
    Har aldrig köpt sättpotatis :-0

    I år blir det lite Ditta och Asterix.

    Förra året kommer jag inte ihåg vad det var för sort jag satte, men vi fick i alla fal massor :-)

    Kram Helene

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...