Do you like the pictures to the right of the posts?
Click on them and see more!
You can also choose to read my blog in your own language!

fredag 21 december 2012

Mandelmusslor


En riktig klassiker!
Säger de som vet bäst...för mig : Första Gången och äntligen kan jag säga att jag lyckats med något som är precis i min smak...det är nog det bästa jag har smakat i hela mitt liv!
Min "jul-karamell"
Vill du se fler så kan du gärna gå in HÄR och kanske bidra med en egen.

Jag valde att ha grädde och "bara" tinade blåbär till musslorna.



Svärmors formar jag tiggde mig till för ett par år sedan (!)


2 dl mandel, 200 g smör, 1 1/2 dl socker, 1 ägg, 3 droppar mandelolja ( som givetvis kan uteslutas)  och 4 dl vetemjöl.


Det svåraste var att bestämma hur mycket deg skulle in i formarna,,,det hade nog gått lika bra med hälften.
Jag rekommenderar varmt dessa små delikatesser till julbords-fika ni blir inte besvikna !



TACK FÖR ATT DU TITTADE IN HOS MIG! JAG BLIR SÅ GLAD OM DU HAR TID MED EN LITEN KOMMENTAR!

10 kommentarer:

  1. Mums vad de ser goda ut... jag brukar baka sådana men har faktiskt missat det i år...en stor miss känner jag nu!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag fullständigt älskar mandelmusslor.
    God jul!
    //katarina

    SvaraRadera
  3. Vilka lagom stora julbakelser - i karamellstorlek. :D

    Önskar dig en riktigt god jul!

    SvaraRadera
  4. Mums! Gillar verkligen mandelmusslor, de är både vackra och goda. Ha en riktigt härlig jul!

    SvaraRadera
  5. MMM så gott!! Dem gjorde alltid min mamma då hon levde, jag har aldrig själv gjort dem.
    Önskar dig en strålande och underbar JUL!!

    SvaraRadera
  6. Håller verkligen med en karamell för kakbordet.
    Mums Mums.
    Längtar efter dom, får nog göra lite i helgen.
    God Jul o Gott Nytt År.
    Kram meta

    SvaraRadera
  7. De ser underbart smarriga ut!Gissa om jag försökt baka musslor. Men de fastnar alltid i formarna och går sönder när jag försöker "befria" dem :( Har du något knep till mig?

    SvaraRadera
  8. Så gott det ser ut! För mig blir det lite enklare bak idag..nämligen limpor : )
    God jul! önskar Cika

    SvaraRadera
  9. Jättegott med mandelmusslor fyllda så där. Jag har en del gamla formar jag med.. Kram och God jul! / Pia

    SvaraRadera
  10. De ser ljuvliga ut. Kommer ihåg min mormors goda...Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...