Do you like the pictures to the right of the posts?
Click on them and see more!
You can also choose to read my blog in your own language!

fredag 24 augusti 2012

SYRENHORTENSIA

God morgon på er allihopa!

Hoppas alla ni som läser mina få rader, mår bra 
och 
att ni gillar Hortensia,
för idag ska jag visa min lilla Syrenhortensia för er med!



Jag följde med min arbetskamrat L till Plantskolan för att hjälpa honom välja en ny Hortensia buske han skulle köpa sig istället för sin halvdöda Forsythia buske, som inte gick att rädda längre...det var nämligen bara en enda gren kvar på den ...
Vi hittade minst 4 sorters Hortensia buskar...alla var jätte fina tyckte jag, men han letade efter en hortensia på stam.


Till slut så kunde L inte bestämma sig, så när jag var säker på att han skulle "avvakta lite grann" så slog jag till och "stal" den framför näsan på honom och fick köpa mig detta exemplar ....som egentligen var hans val!
Hoppas han förlåter mig någon gång och den nya stammen tar sig i rabatten och givetvis överlever vintern...


Syrenhortensia är en höstsyren, inte en äkta förstås , men blommorna liknar syrenblommor.
På våren kan Syrenhortensia verka död ...men om man ger den gödsel och väntar tålmodig på sommaren , så visar den sina fina sidor och växer ( långsamt ) men växer.
Jag har redan märkt att grenarna är inte så starka , så när det snöar på vintern , då är det bra om man tar bort snön från "trädet", så att inte den knäcker alla grenar.
Man kan också putsa lätt (?) vid beskärning på vårvintern.

Några betong ting fick hålla sällskapet ,
allt för att trivas i rabatten!
;o)

TACK FÖR ATT DU TITTADE IN HOS MIG! JAG BLIR SÅ GLAD OM DU HAR TID MED EN LITEN KOMMENTAR!

4 kommentarer:

  1. Har precis beställt lite växter som kommer i slutet på september.
    Var på väg att beställa syrenhortensia men det blev vanliga, då jag inte vill ha för höga buskar där jag tänkt plantera dem.

    En eller fler syrenhortensia kommer det nog bli på annan plats i trädgården :-)

    Kram Helene

    SvaraRadera
  2. Den är så fin syrenhortensian på stam! Har en vanlig syrenhortensia, som jag har flyttat ett antal gånger och den kommer snällt tillbaka med en fin blomning varje gång! Önskar dej en trevlig helg!/Lila-Christina

    SvaraRadera
  3. Jag gillar syrenhortensia. Är så glad för att jag köpte min . Den är fortfarande liten. Men tänk om man skulle stamma upp den. Tycker det är snyggt.

    Trevlig helg.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Läckert närbildsfoto! Här trivs de inte så jag har givit opp och nöjer mig med en gammal tålig "Anna Belle".

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...