Do you like the pictures to the right of the posts?
Click on them and see more!
You can also choose to read my blog in your own language!

söndag 4 mars 2012

Fikon och pelargonstickling

Hej!
Det märks att om man koncentrerar sig mer på vissa växter och kollar de ofta under vinter-halvåret så överlever de bättre och växer fint och kraftigt på våren!
Det är därför min stora rosmarin-träd dog och min lilla fikonträd trivs lika bra som i sitt "hemland" ...dvs Arabiska halvön.
Jag tog bara det givet att rosmarin-trädet var lätt att "väcka" till liv...och glömde vattna.
Var bara rädd om fikonet ...för jag trodde att det var väldigt svårt att behålla kvar.


Doft-pelargonen...får den inga blommor på sommaren, vet ni det? Jag fick en stickling förra året, den växte bra ...lång som en pinne, inga blommor alls. När jag skulle slänga den , nu i februari...så ser jag att den överlevde. Tog hand om det som fanns kvar av plantan och "räddade" den. Jag tycker att själva bladen är lite häftiga...men om den inte får några blommor alls så vet jag inte om den för mer chanser nästa år...



TACK FÖR ATT DU TITTADE IN HOS MIG! JAG BLIR SÅ GLAD OM DU HAR TID MED EN LITEN KOMMENTAR!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Skall fixa lite med sticklingar idag tänkte jag.
    Jag måste putsa för jag skall fota till tidning i växthuset. Ang rosmarin så brukar jag förvara dem skuggigt så är det sol står de inte i fönstret. Igår fick de stå i skuggan men när jag fotade fick de stå i fönstret så klart.
    Sedan duschar jag dem då och då så att de inte torkar ut. Har även hänt att jag har hängt fuktigt lätt tyg över dem för att skydda dem för stark sol och uttorkning.
    Ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  2. Min rosmarin har nog inte klarat sig, hade den kvar ute i en odlingslåda med en kruka upponedvänd över den.

    Doftpelargoner har mycket små eller inga blommor.

    Idag ska jag så chili och tomat, det går långsamt med sådderna för mig i år pga att jag mått så dåligt :-(

    Nu tror jag att jag är igång igen.
    Kram Helene

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...