Do you like the pictures to the right of the posts?
Click on them and see more!
You can also choose to read my blog in your own language!

lördag 22 mars 2014

Rosenkära


Rosenkära i olika färger är en av dem finaste sommarblommor jag vet!
Fröna är i lagom storlek när man ska så dem i såjorden...men ibland har man lite för bråttom och av alla frön man sår för tidigt så kanske man får kvar en fjärde del av de små plantorna...kvar...
 
 
Jag kunde inte vänta (som vanligt) och ...fast jag visste väl det, så struntade jag i det erfarenheten och sådde redan i februari...kan vara därför det "kliar" i fingrarna efter så långa månader väntan på våren.


Tur att man har frön som det räcker till flera år sådd...jag ska så givetvis nästa månad när ljuset är snällare och värmen är kommen till oss med.
De ca 8 st plantor (blandade sorter) har jag lagt nu i en större kruka...det är lite spännande att se vilka som klarade sig ( av 5 sorterna jag provade) om de bestämmer sig att trivas i köksfönstret.
 
 
Här kan jag visa 4 st av dem ,i ett kollage från förra årets skörd, den i mitten är min favorit ...av de enkla rosenkära som man kan hitta i handeln, de dubbla har jag inte vågat mig på att så ännu , för att jag har alldeles för få frön av den sorten ( Cosmos ) som finns att beställa i frökatalogerna.
 

I år ska jag använda en pallkrage bara till Rosenkära så att man kan riktigt bli trött på dem
:-)
 
Har du en särskild favorit?
 

TACK FÖR ATT DU TITTADE IN HOS MIG! JAG BLIR SÅ GLAD OM DU HAR TID MED EN LITEN KOMMENTAR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...