Do you like the pictures to the right of the posts?
Click on them and see more!
You can also choose to read my blog in your own language!

fredag 20 januari 2012

10 dagars frön

Hej!
Fröna gror...men inte alla.
Av 10 st vita pelargon frön så har det grott en 
:o(
Av 10 st röda ...så ser jag 3 st fina små liv i dem...men av de 10 st rosa...så har det kommit upp hela 9 st.EXEMPLAR!
Hur kommer det sig? Det är en gåta för mig...kanske någon annan med mer erfarenhet som vet svaret...


Här syns de, alla de rosa, längst ner.
Chilin kom upp lika fint, iår ska jag plantera chilin i krukor i växthuset i stället för i bäddar...förra året fick jag betydlig mindre skörd av dem  och massor med löss. Det skulle vara lättare att kunna ta ut krukan och spola med kallt vatten så att man slipper alla dem där ...parasiterna.


Hur går det med era frön...är det någon som lyckats med lavendel från frön?

TACK FÖR ATT DU TITTADE IN HOS MIG! JAG BLIR SÅ GLAD OM DU HAR TID MED EN LITEN KOMMENTAR!




4 kommentarer:

  1. Hej Karla!
    Vad roligt att läsa i din blogg och se allt om dina förkultiveringsprojekt :-)
    När man sår pelargonfrön så är det ju viktigt att de täcks med jord, men bara ett väldigt tunnt lager. Sedan ska de ju stå ganska varmt medan de gror. Olika sorter kan ju också vara olika känsliga... Kanske kan det vara dörför som det kommer så ojämnt? Naturligtvis kan man ju även ha otur och fått frön från en dålig sändning.
    Om du vill ha mer råd om förkultivering rent allmänt kan du klicka på följande länk:
    http://www.blomsterlandet.se/Kunskapsbanken/Grona-tips--artiklar/Tradgard/Forkultivera---Gor-sa-har/?query=f%c3%b6rkultiver

    Jag hoppas att det kan vara till någon hjälp! Lycka till med frösådderna och hör gärna av dig om du har flera frågor!
    MVH
    Johan Jancke
    Trädgårdsexpert, Blomsterlandet

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag har provat att så lavendel, men det blev inte många plantor (typ en ;-), sticklingar däremot är superlätt att lyckas med, tycker jag. Jag har skrivit om det på min blogg.

    Ha det bäst//Laila

    SvaraRadera
  3. Det var konstigt, att en viss färg av perlargon skulle lyckas bättre än en annan! Jag har bara sått röd/orange pelargon och med gott resultat! Hos mig finns inga frösådder än. Jag väntar till februari med de första!
    /Cika

    SvaraRadera
  4. Hej Cika!
    Det har nog inte direkt med färgen att göra, utan snarare att de olika sorterna ju kommer från olika partier och därmed kan ha olika egenskaper eller kvalitet. Däremot så anses faktiskt ofta vitablommande sorter av olika växter ha svagare tillväxt än andra färger - t ex syrener eller pelargoner.
    Trevlig helg!
    /Johan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...