Do you like the pictures to the right of the posts?
Click on them and see more!
You can also choose to read my blog in your own language!

söndag 16 oktober 2011

Höst på gång...

Idag fick man ge sig och ta in pelargonerna från altanen...sååå fina ! De här är köpta för en 20-lapp i år, men har redan köpt frö-påsar och tidigt nästa år ska jag försöka driva upp 3 sorter. En glad AMATÖR som jag ska lyckas med det, eller hur?
ROSENKNOPPPELARGONEN är en dröm för en nybörjare...men någon gång i tiden ska jag fixa det :O...Föresten...har fått hem mina rosor från odla.se i ett litet paket...trodde att de skojar med mig när jag såg dem taniga små "rackarna"...SOMMARWIND var namnet och eftersom de ska vara rosa blommor så hamnar dem i den ROSA RABBATEN OF COURSE!
SOMMARWIND är en rosa modern buskros som är härdig till zon 5,doftar svagt och blommar kontinuerligt.
 
Svampsjukdommar och insektangrepp får ju nästan alla rosor i vårt nordiska klimat...för att undvika dessa problem ska man kupa jorden runt rosorna sent på hösten. Jorden tas försiktigt bort när frost risken är över på våren och då klipper man ner grenarna till "frisk ved"(det är den gröna barken med vita eller rödaktiga knopparna)...efter den tiden när björkarna har fått sina MUSÖRON...lustigt ord: björkar-mus-öron! Hur kommer man på såna kombinationer i svenska språket, tror ni?

SEE YOU TOMORROW!

KARLA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...