Do you like the pictures to the right of the posts?
Click on them and see more!
You can also choose to read my blog in your own language!

tisdag 1 april 2014

Paprika frön


Hej!
Iår har jag sått bara paprikafrön... inga chilli...pga att jag har ju kvar så mycket torkad chilli i kökskåpet så att det finns ingen mening att ha det andra i sommar.
 

Det ni ser ovanför är olika paprika sorter både svenska , egen frön tagna från ICA-s köpta sorter jag tyckte smakade bäst en gång och rumänska sorter från min förra årets resa i hemlandet.
Det ska bli intressant att se om de utlänska sorterna , som jag köpte , tar sig lika fint som på bilden...Den enda stora skyllnaden är att fröpåsarna i Rumänien innehåller mängdvis med frön och nästan alla jag sådde grodde. Priset...jag skäms att nämna det...så billiga dem var...och för typ 300 st/påse...ja...jag kan inte ens omvandla det...
Hoppas bara att de två sorterna jag har köpt blir lika goda i smaken som dem jag minns från barndomen när jag bestämde mig för att dem två sorterna var godast.
;-)
 

Om mina plantor tar sig som det skall så ska jag använda mig av de där stora, ljusa krukorna ni ser i växthuset...det är mycket smiddigare med en kruka om man tänker på att alla paprika plantor får alltid små lös på undersidan av bladen pga den stilla stående luft man har i växthuset när det blir varmt på sommaren.
Så det är mest därför jag använder pallkragarna till tomatplantor som trivs bäst inne i värmen.

 

Torka paprikor inomhus går inte lika smidigt som chilli...så därför jag rekomenderar gröna sorter ...om man inte har utlänska förstås (!)...men det är säkert ingen garanti om man tänker på den korta svenska somartiden ...bara spännande att se om det blir någon skyllnad.
:-)


TACK FÖR ATT DU TITTADE IN HOS MIG! JAG BLIR SÅ GLAD OM DU HAR TID MED EN LITEN KOMMENTAR!

2 kommentarer:

  1. Spännande med fröerna! Lycka till. Får du fina paprikor är jag verkligen spekulant på några frön :-)
    Jag strimmlar och fryser in överflödet av paprika, det blir jätte bra!
    Ha en fin vårvecka.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Jag ser att du är riktigt på G. V i har också mycket torkad chili kvar så chilin får nog stå tillbaka för nåt annat i år.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...